Klik Sini Sama Tau Lepas Promote/List Blog Anda Kat Atas Tu (",)

Thursday, June 9, 2011

#16. Berhenti merokok dengan "Champs Circle"

Assalamualaikum...
dan salam sejahtera...

Kali ni nak sembang pasal bab merokok yang semakin menjadi kebiasaan generasi anak muda sekarang malahan terdapat sebilangan kecil budak sekolah rendah yang sudah mula berjinak dengan merokok ni.

dan...

Perlu diingat bahawa entri ni bukan nak provoke sapa2 TAPI cuma untuk berkongsi sedikit maklumat mengenai langkah2 untuk berhenti merokok...So, chill okay!!!

Rasanya ramai yang tak pernah dengar pasal "Champs Circle" (cc) ni kan. Sebenaqnya terbaca pasal cc ni dalam paper baru2 ni dan rasa menarik untuk dikongsi bersama rakan2 pembaca sekalian...hehe

CC ni merupakan salah satu program di mana maklumat yang tedapat dalamnya 100% berkaitan pasal rokok ni.Terdapat beberapa segmen yang disediakan antaranya:

p/s: segmen di atas telah di"link" kan bagi memudahkan rujukan

dan...

Yang menarik perhatian ialah dalam segmen "how to break free" tu sebab dia ada bagi satu cadangan untuk berhenti merokok iaitu "cold turkey". Cold turkey ni macam seseorang tu berhenti merokok kerana keazaman dia untuk berhenti, bukan dia berhenti sebab dia ambil nikotin gantian @ mendapatkan ubat di farmasi.

dan...

Kita paham bahawa method "cold turkey" ni agak susah untuk dipraktikkan oleh perokok kerana ketagihan kepada nikotin memang susah untuk dihentikan hanya bergantung kepada "keazaman" untuk berhenti.

TETAPI...

Kalau seorang perokok berhenti disebabkan "keazaman", memang boleh salute sama dia lah. =)
Kadang2 seseorang itu merokok untuk menghilangkan tekanan, jadi bagus la dia menghilangkan tekanan dengan merokok dari dia melakukan benda2 yang di luar jangkaan kita.Jadi, tak salah pun merokok sebenarnya. Besa la, setiap benda tu mesti ada PROS dan KONS dia...hehe

Jadi...

Setakat ini sahaja,
Ingat, ni sekadar berkongsi pengetahuan,
Pandangan anda amat dialukan.... =)

Sekian,
Wassalam...
Klik beribu lemon di sini...

2 comments:

Ali Junior said...

credit pleaseeee!!! hahaha..
benti dengan keazaman tu boleh..
but "how long" tu does matter.

-bukan perokok.

NaimJamaluddin said...

rsya klu dh keazaman tggi, msalah "how long" tu xjd msalh rsya...hehe

btw, crdt xdk sbb xdk kaitan dgn ehem2...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...